Ce poti face pentru osteoporoza? 1/2

Te salut cu mult drag!


Am vazut ca exista un foarte mare interes pe grupul facebook Super Woman by Dana Țupa, pentru subiectul osteoporoza, asa ca m-am pus pe scris, ca sa citesti si tu, intr-un moment de odihna, intre cozonaci framantati si oua inrosite sau aspirator si perdele.

Asa ca hai să trecem la treaba si sa iti spun de ce m-a interesat subiectul acesta!

In primul an de menopauza, cand coboram din pat dimineata, aveam dureri in talpi. La inceput am crezut ca este vorba despre reumatism, caci in primii mei opt ani de munca, am lucrat intr-un laborator, in frig, cu degetele murate de apa rece, cu halatele gaurite permanent de acidul clorhidric, azotic si fosforic, pe care le turnam din bidoane de 60 litri in galeti si apoi in baile unde prelucram aluminiul, ca baza de tiparire.

O parte din anii aceia i-am petrecut muncind dimineata si seara mergand la facultatea de 6 ani, caci repartizarea de la liceu, era batuta in cuie pana terminam studiile superioare. Ce vremuri… nici ca le-as mai vrea inapoi! :-p

In fine, revenind la povestea cu diminetile si menopauza, mi-am dat seama ca ar putea fi si alt motiv la mijloc, in afara de reumatism. Apoi am vazut ca soldurile, umerii, in fine, articulatiile, dor si atunci mi-am dat seama ca nu e deloc simplu! Corpul meu reactiona la noile coordonate hormonale!

Am cautat infrigurata raspunsuri si solutii, caci nu vroiam sa ma dau batuta si imi doream sa imbatranesc frumos si incet!

Sigur ca, studiile medicale spuneau ca ar trebui sa merg anual sa imi fac analize care sa arate cum stau cu densitatea osoasa si ca ar trebui sa trec pe un tratament medicamentos, in cazul in care ar fi fost necesar.

Dar dupa cum spunea un Guru indian: medicamentele sunt la inceput Rai si apoi sfarsesc prin a deveni otrava, in timp ce, yoga pare a fi otrava la inceput si sfarseste prina deveni Rai!

Stiam deja ca yoga m-a ajutat in adolescenta si tinerete sa rezolv o multime de probleme de sanatate, dar am zis ca la menopauza vreau sa vad ce imi poate oferi. Asa ca nu aveam ce risca, decat cel mult sa practic in van pe aceasta directie, dar spre binele corpului, mintii si emotiilor, in general.

In ce priveste oasele, povestea lor este aceasta:

Oasele incep sa creasca odata ce ne nastem, pana in jurul varstei de 17 ani, apoi se intaresc pana la 25-30 ani dupa care, apare declinul in perioada menopauzei, cu varf la 65 ani, cand deja devin mult prea fragile daca nu ne ocupam de ele.

Ca si orice alte celule ale corpului nostru, si celulele osoase sunt subiecte ale acelorasi doua procese: formarea si resorbtia lor. Aceste procese ar trebui sa fie in echilibru, pentru a putea avea oase puternice si sanatoase de-a lungul vietii.

Odata cu menopauza si cu transformarile hormonale, dar mai ales cu sedentarismul, densitatea osoasa scade dramatic.

Si atunci, este miscarea buna?

Sigur ca da! Orice miscare este buna pentru a regla functiile organelor, pentru tonus muscular, reducerea colesterolului si a zaharului din sange, insa nu orice miscare este buna pentru densitatea osoasa.

Probabil ca vei spune acum: ''Dana este fan yoga si de aceea promoveaza pasiunea ei, insa nu e chiar asa!''

Sa stii ca abia astept sa ma contrazici si sa imi aduci argumente solide ca NU este asa cum spun studiile stiintifice facute pe sute sau mii de femei!

Cu siguranta sunt pasionata de yoga si asa va ramane pentru restul vietii, insa, cand vine vorba despre studiile stintifice, atunci nu putem decat sa ne inclinam in fata practicii yoga care, actioneaza inca odata holistic, regland ceea ce e prea putin sau in exces.

Stii, noi ca si oameni intelegem mai greu o lege naturala care spune ca, orice nu este folosit se degradeaza mai repede. Imi aduc aminte de tata, Dumnezeu sa-l ierte, cand ne spunea: ''masina chiar de e noua, daca o tii in garaj, se va uza mai repede decat daca o folosesti zi de zi!''

Eram toata o mirare la asa afirmatie, insa am inteles mai tarziu ce vrea sa spuna, observand ceea ce se intampla cu persoanele sedentare si felul in care tind sa atraga ca un magnet bolile, sa isi deterioreze articulatiile si sa aiba o multime de suferit de pe urma unei vieti prea statice.

E adevarat insa ca, si munca fizica in exces uzeaza si de aceea ar trebui sa urmarim un echilibru in tot ceea ce facem.

Toate organele noastre au nevoie de miscare pentru a functiona optim si cred cu tarie ca ar trebui sa facem miscare!

Studii stiintifice au demonstrat faptul ca, miscarea moderata de 3 ori pe saptamana, timp de 6-24 luni, duc la cresterea densitatii osoase cu 0.006g/cm2 in coloana vertebrala.

15 studii despre mers pe jos a cate 90-280 min pe zi, de 3-5 ori pe saptamana, au avut aceleasi concluzii ca cele despre miscarea moderata.

Unele exercitii au ca rezultat intarirea osoasa, dar nu cresterea densitatii osoase…

Care este diferenta intre intarirea osoasa si densitatea osoasa?

Sa luam un exemplu legat de un sport, tenis, de exemplu! Orice tenisman foloseste preponderent una dintre maini, atunci cand manuieste racheta, caz in care, musculatura este mai dezvoltata, dar si oasele bratului respectiv.

Dat fiind ca bratul opus este foarte putin folosit, ei lucreaza separat, in sala de forta si partea mai putin folosita, pentru compensare. Ceea ce s-a constatat la acestia legat de osatura mainii mai intens folosita, a fost ca aceasta este mai intarita decat la mana folosita mai putin. Osul este mai rezistent.

Cu toate acestea, osul nu a devenit mai dens ca si structura!

Densitatea osoasa apare chiar si in conditiile unei lipse acute de calciu, de fiecare data cand apare un anumit tip de presiune pe osul respectiv, intarind, remodeland si generand o densitate marita, de-a lungul liniilor de forta la care este supus acesta, regenerandu-l.

In mod special la cei vârstnici este esentiala masa musculara, pentru a ajuta la constructia osoasa si cresterea rezistentei acesteia.

Sedentarismul actioneaza exact in directia opusa: absenta miscarii si a presiunii pe un os, face ca acesta sa devina mai usor, mai putin dens si astfel sa devina fragil, existand riscul de fracturi.
Daca ti-a placut ce ai citit pana aici, da-mi de veste, scrie-mi, caci va mai urma un material pe aceasta tema!

M-as bucura sa stiu ca ai tras niste concluzii in urma acestui material si ca te-ai pus pe miscare, chiar si prin casa!

Sarbatori cu liniste si bucurie sa ai si, ne auzim pe marti, cand va urma cel de-al doilea material, asa ca fii pe faza!

Namaste
Dana Țupa
#calatorspresine #osteoporoza #miscare #yoga #regenerare #echilibru menopauza

menopauza/
Daca vrei sa lucram imrpeuna pentru menopauza, stai pe faza si inscrie-te pe lista de asteptare pentru urmatorul curs, care va avea loc in urmatoarele luni

Daca e important pentru tine, actioneaza chiar acum! Da click aici si inscrie-te pe lista de asteptare

Ganduri bune si senin in suflete sa avem!


Dana

Write a comment